Potilaslain mukaan potilas on hoidettava yhteisymmärryksessä hänen kanssaan tai lasta yhteisymmärryksessä huoltajan kanssa. Toisinaan tämä ei toteudu tai syntyy epäilys, että hoitohenkilökunta olisi tehnyt virheen. Koska me kaikki olemme ihmisiä, ovat virheet mahdollisia. Mitä siis voi tehdä?
Ensimmäiseksi tietysti täytyisi pyrkiä hyvään keskusteluyhteyteen ja ottaa puheeksi asioita, joista itse on eri mieltä. Aina tämä ei toimi eikä potilaalla ole velvollisuutta olla määrättömän joustava, kun on kyse hänen voinnistaan. Toisinaan henkilökemiat eivät kohtaa ja yhteisymmärrystä on vaikea löytää. Tässä tekstissä on lueteltu potilaan oikeuksia. Potilasasiamiehet auttavat, jos koet etteivät nämä toteudu.
Oikeus tulla kuulluksi. Oikeus vaikuttaa hoitoonsa. Oikeus tulla kohdelluksi inhimillisesti.
Oikeus vaihtaa hoitavaa lääkäriä hoitotason sisällä resurssien salliessa. Oikeus valita lääkärinsä.
Oikeus valita hoitopaikkaansa kiireettömän erikoissairaanhoidon osalta.
Oikeus tarkistaa potilaskirjaukset maksutta kerran vuodessa. Tarkoittaa siis kaikkia merkntöjä, myös niitä, joita ei lähetetä kotiin / kirjata Kantaan.
Oikeus pyytää muuttamaan vääriä tai epäasianmukaisia kirjauksia tai kirjauksia, joista voi jäädä seuraavalle hoitavalle henkilölle väärä kuva (monitulkintaiset kirjaukset)
Oikeus tehdä muistutus hoidosta ja kohtelusta. Tämä tehdään yleensä hoitavan tahon kirjaamoon, joka toimittaa sen eteenpäin. Tähän tulee saada kirjallinen vastine.
Oikeus hakea korvauksia potilasvakuutuskeskuksesta selvästä hoitovirheestä, tai muistutuksen jälkeen todetusta hoitovirheestä, silloin kun virheestä on aiheutunut tilapäistä tai pysyvää haittaa. Tilapäinen haitta voi olla esim. virheen vuoksi pidentynyt sairaalahoito.
Oikeus tehdä kantelu Aluehallintovirastoon tai Valviraan.
Ensimmäiseksi tietysti täytyisi pyrkiä hyvään keskusteluyhteyteen ja ottaa puheeksi asioita, joista itse on eri mieltä. Aina tämä ei toimi eikä potilaalla ole velvollisuutta olla määrättömän joustava, kun on kyse hänen voinnistaan. Toisinaan henkilökemiat eivät kohtaa ja yhteisymmärrystä on vaikea löytää. Tässä tekstissä on lueteltu potilaan oikeuksia. Potilasasiamiehet auttavat, jos koet etteivät nämä toteudu.
Oikeus tulla kuulluksi. Oikeus vaikuttaa hoitoonsa. Oikeus tulla kohdelluksi inhimillisesti.
Oikeus vaihtaa hoitavaa lääkäriä hoitotason sisällä resurssien salliessa. Oikeus valita lääkärinsä.
Oikeus valita hoitopaikkaansa kiireettömän erikoissairaanhoidon osalta.
Oikeus tarkistaa potilaskirjaukset maksutta kerran vuodessa. Tarkoittaa siis kaikkia merkntöjä, myös niitä, joita ei lähetetä kotiin / kirjata Kantaan.
Oikeus pyytää muuttamaan vääriä tai epäasianmukaisia kirjauksia tai kirjauksia, joista voi jäädä seuraavalle hoitavalle henkilölle väärä kuva (monitulkintaiset kirjaukset)
Oikeus tehdä muistutus hoidosta ja kohtelusta. Tämä tehdään yleensä hoitavan tahon kirjaamoon, joka toimittaa sen eteenpäin. Tähän tulee saada kirjallinen vastine.
Oikeus hakea korvauksia potilasvakuutuskeskuksesta selvästä hoitovirheestä, tai muistutuksen jälkeen todetusta hoitovirheestä, silloin kun virheestä on aiheutunut tilapäistä tai pysyvää haittaa. Tilapäinen haitta voi olla esim. virheen vuoksi pidentynyt sairaalahoito.
Oikeus tehdä kantelu Aluehallintovirastoon tai Valviraan.
Kommentit